Anvisningar
Du kan fördjupa ditt kunnande genom att gå vidare såhär:
Inom temat Att lära sig i arbetslivet eller i arbetslivsnära lärmiljöer
- bekanta dig med annat material (bl.a.källorna på denna sida, lag om yrkesutbildning 531/2017) efter att du har tittat på minivideorna
- gör en SWOT – ”jag som som den som möjöliggör och handleder arbetslivsnära -> och därefter
- sammanställer tillsammas i er arbetsgemenskap, utgående från de individuella SWOT-analyserna, en gemensam strategisk SWOT -analys. Sammanför teman om Yrkesläraren och studerande med varandra, likaså den yrkespedagogiken med arbetslivsförankring. Detta som underlag för ert utvecklingsarbete de närmaste 5 åren.
- sammanfatta avslutningsvis vad utvecklingen förutsätter av:
- verksamhetsmiljön
- ledarskapet
- kolleger och kollegiet
- av dig som yrkeslärare
Mål för kunnandet:
- Kan reflektera över och utveckla sitt lärarskap utgående från en kompetensbaserad yrkesutbildning
- Har färdighet i att handleda och undervisa i mångsidiga och arbetslivsnära lärmiljöer
- Vägleder den studerande på ett yrkespedagogiskt motiverat sätt till självstyrning
- Stöder den studerande i att uppnå och utvärdera målen i PUK:ken
- Är medveten om, identifierar och utnyttjar mångsidigt möjligheter och metoder för att förvärva och påvisa kunnande
- Möjliggör mångsidiga och omfattande lärprocesser utgående från examensgrunderna
- Agerar i och utvecklar mångsidiga och arbetslivsförankrade lärmiljöer och nätverk
- Agerar studerandecentrerad och arbetsplatsorienterat i planering och genomförandet av PUK:en (utgående från arbetsplatsernas grunduppgifter och behov
Utveckla ditt kunnande:
SWOT och strategiskt kollegial SWOT
SWOT-analys (individuell)
Strategisk kollegial SWOT –analys
- Börja med att sammanfatta de individuella analyserna i cellerna längst upp och längst till vänster
- Därefter reflektera tillsammans
- över styrkor i förhållande till möjligheter – vilka utvecklingsmöjligheter ger era styrkor?
- över svagheter i förhållande till möjligheter – vilka möjligheter finns för att hantera och utveckla svagheterna?
- över styrkor i förhållande till hot – hur utnyttja styrkorna för att hantera hoten?
- över svagheter i förhållande till hoten – hur undvika framtida krissituationer?
Sammanfattning; vad förutsätter förändingen av
- verksamhetsmiljön (utbildningsanordnaren och arbetslivet)
- ledarskapet
- kollegerna
- av dig som yrkeslärare
Observera! Om det i yrkesläroanstalten finns intresse , kan Yrkesakademin i Österbotten och yrkeslärarutbildningen vid Åbo Akademi tillsammans med er ordna ett respons-/utbildningstillfälle. Vi tillfället ser vi tillsammans på de strategiska SWOT-arna och de åtgärdsprogram som de resulterar i. Om ni vill ha sparrning i att göra strategiska SWOT-analyser hjälper vi också gärna till.
Yrkeslärarhögskolorna erbjuder motsvarande tjänst på finska.
Material:
Yrkesläraren
Rapporten Mod att förnya
Rapporten Engagerade föregångare
Beskrivningar av delaktiga samarbetsmodeller
Studerande
Infovideo om personlig tillämpning PUK
Infovideo om karriärvägledning
Yrkespedagogiken
Infovideo om förvärvande av kunnande, examensgrunder och lärande
Infovideo om identifiering och erkännande av kunnande
Infovideo om bedömning av kunnande
Guider för bedömning av kunnande
Länk till ett webinarium
Arbetslivsnära verksamhet
Infovideo för arbetsplatshandledare
Checklistor för lärande på arbetsplatsen
Publikationer och litteratur (på finska):
Kukkonen, H. (2018). Osaamisperusteisuus ja opettajan identiteetti. Teoksessa H. Kukkonen ja A. Raudasoja (toim.) Osaaminen esiin – ammatillisen koulutuksen reformi ja osaamisperusteisuus. Tampereen ammattikorkeakoulun julkaisuja. Sarja A. Tutkimuksia 23. http://www.tamk.fi/-/julkaisu-osaaminen-esiin.
Kukkonen, H. ja Marttila, L. (2017). Kuviteltua todellisuutta – ammattikorkeakoulu oppimisen ja opiskelun ympäristönä. Tampereen ammattikorkeakoulun julkaisuja. Sarja A. Tutkimuksia 19. https://www.tamk.fi/web/tamk/-/kuviteltua-todellisuutta-ammattikorkeakoulu-oppimisen-ja-opiskelun-ymparistona
Malinen, A. ja Salo, P. (2018). Ammatillinen opettajuus syvenevänä osallisuutena työelämän käytännöissä. Teoksessa A. Raudasoja, A. Norontaus, A. Tapani ja R. Ylitervo (toim.) Innokkaasti edelläkävijänä! Kohti opetus- ja ohjaushenkilöstön uudistuvia identiteettipositioita. Parasta osaamista – verkostohanke 11/2018. HAMKin julkaisuja 4/2018. https://issuu.com/hamkuas/docs/hamk_innokkaasti-edellakavijana_eju
Maunu, A. (2018a). Opettaja, kasvattaja ja jotain muuta. Ammatillisten opettajien ammatti-identiteetti arjen käytäntöjen näkökulmasta. Ammattikasvatuksen aikakauskirja 20(4), 70-87.
Raudasoja, A., Norontaus, A., Tapani, A. ja Ylitervo, R. (2018). Innokkaasti edelläkävijänä! Kohti opetus- ja ohjaushenkilöstön uudistuvia identiteettipositioita. Parasta osaamista – verkostohanke 11/2018. HAMKin julkaisuja 4/2018. https://issuu.com/hamkuas/docs/hamk_innokkaasti-edellakavijana_eju
Vilppola, J., Hämäläinen, R., Vähäsantanen, K., & Salo, P. (2020). Opettajana jo toimivan opettajaopiskelijan osaamisen kehittyminen – osaamisperustainen ja työelämälähtöinen ammatillinen opettajankoulutus. Ammattikasvatuksen Aikakauskirja, 22(2), 32–51.
Yrkeslärarens digitala kunnande
Pandemi-tiden resulterade i att yrkeslärarens och handledarens digitala kunnande är allt viktigare i ett samhälle och arbetsliv som digitaliseras. Som tilläggsmaterial finns här invid (på finska) en omfattande sammanställning av digitala pedagogiska verktyg. Materialet har utvecklats tillsammans av yrkeslärarhögskolorna.